Montessori – Libertate si limite

Montessori Libertate si limite

Crezul pedagogiei Montessori spune totul simplu si pe scurt,  ”Ajută-mă să mă descurc singur”, prin urmare lasă copilul să se dezvolte liber, prin muncă.

Maria Montessori a făcut o distincție clară între ”libertate” și ”independență” cu toate că în dicționar ele sunt sinonime. Independența este o primă fază în câștigarea libertății, iar libertatea înseamnă a fi “propriul tău stăpân”. Pentru claritate, vă ofer un exemplu: și animalele ajung să fie independente până la un punct (zboară, inoată, aleargă, mănâncă singure), dar nu sunt libere, libertatea presupune puterea de a avea obțiuni. Un leu nu va putea niciodată să zboare, așa că nu are libertatea de a alege, are doar libertatea de a alerga. Libertatea  ține de cunoaștere, voință și face parte din intelect.

Maria Montessori susține că doar într-un mediu bazat pe alegerea liberă, copilul își poate dezvolta propria voință. Totuși libertatea nelimitată nu este un răspuns; libertate nu înseamnă să lași copilul să facă orice își dorește.

Care sunt libertățile copilului?
– Libertatea de a alege activitățile și materialele de lucru. Copilul alege unde să lucreze, cu ce și pentru cât timp, în funcție de ceea ce îl interesează, fără a fi deranjat, întrerupt sau corectat.
Libertatea de a decide forma socială. Stabilește dacă lucrează singur, cu un prieten sau într-un grup de prieteni.
– Libertatea de mișcare. Materialele au locul lor clar stabilit, dar copiii nu. Ei pot alege, de exemplu, dacă vor lucra la masă sau pe jos.
Libertatea de comunicare. Copiii pot vorbi în timpul activităților și sunt inițiate jocuri care ajută la dezvoltarea limbajului.
Libertatea de a alege timpul de lucru cu un material, precum și momentul când doresc să ia o pauză.
Libertatea de a repeta o activitate și a folosi un material, ori de câte ori doreşte sau pur şi simplu, să nu se grăbească. Știți voi, ”repetiția este mama învățăturii”.

Care sunt limitările?
– Copiii nu sunt liberi să alerge, să țipe, să deranjezi alți colegi în timp ce lucrează. Ei învață să pună la loc materialele pe care le-au folosit pentru a putea fi utilizate și de colegi.
– Materialele Montessori sunt construite cu un anumit scop, motiv pentru care, copiii nu pot folosi orice instrument. Pedagogul este cel care le explică clar copiilor fiecare material, pentru a se asigura că va fi utilizat corect.
– Libertatea copilului de a alege activitățile este limită de ce hotărăște pedagogul că este adecvat vârstei lui și nivelului de dezvoltare (de exemplu nu vor fi lăsate pe rafturi materiale care nu sunt potrivite, astfel copiii nu au acces la ele).

Sursa poza

 

Sunt licențiată în psihologie și sunt fascinată de creierul uman și capacitatea lui de a supraviețuit și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Ceva furtuni am trăit și eu! Aici e culcușul meu cald, pufos, cu miros de scorțișoară. Locul unde mă dezbrac de temeri și vă însoțesc cu gânduri, vise, povești și râsete de copil. Uneori și lacrimi, pentru că, oricât de „FUN” ar fi să fii părinte, de mii de ori poate fi mai greu când nu poți fi. Așa că, pășiți cu grijă când intrați în sufletul meu. Nu e musai să vă placă, dar e musai să îl tratați cu respect. Așa cum vă scriu și eu!
Articole create882

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Introdu termenii de cautare si apasa enter sau escape pentru a iesi din meniu