Dezvoltarea abilitatilor emotionale pe categorii de varsta

Dezvoltarea abilitatilor emotionale

Despre inteligența emoțională a copiilor, emoții și importanța acestora v-am povestit într-un articol trecut. Modalitatea prin care părinții reacționează la modul în care un copil își exprimă emoțiile, determină modul în care se va exprima, sau se va inhiba pe viitor. Un copil se poate abține să plângă atunci când se lovește, dacă reacția părintelui a fost de a-l opri din plâns, pentru că ”ești băiat mare de acum”. Acest lucru se întâmplă pentru că, treptat, odată cu dezvoltarea copiilor și cu experiențele la care sunt supuși, li se dezvoltă și memoria afectivă și capacitatea de a-și stăpâni reacțiile. Despre dezvoltarea abilitatilor emotionale pe categorii de varsta vă scriu acum.

 

Pe de altă parte sunt manifestări emoționale normale ale copiilor, pe care, uneori, noi le privim ca fiind problematice și ne ridică semne de întrebare. La copiii mici agresivitatea este instictuală și se manifestă ca un mecanism de apărare. Bebelușii, la câteva săptămâni de viață, își exprimă emoțiile prin plâns. Dacă le înțelegem normalitatea unor reacții/exprimări vom deveni mai relaxați și copiii noștri la fel. Competențele emoționale, mai exact capacitatea de a recunoaște, exprima, înțelege și regla emoțiile se conturează treptat, în functie de etapa de vârsta a copilului. Pentru a înțelege toate aceste mecanisme este necesar ca mai întâi să cunoaștem care sunt elementele specifice în achiziționarea competențelor emoționale.

Etapa de vârstă 0-2 ani:

– își exprimă emoțiile cel mai frecvent prin plâns și prin zâmbete spontane. Treptat se transformă în zâmbete sociale (aproximativ la 3-6 săptămâni);
– în primele 6 luni de viață principala achiziție la nivel emoțional este sentimentul de frică. Mai exact frica de persoane pe care nu le cunoaște și pe care le respinge întorcând privirea și refuzând să fie luat în brațe;
– până la 2 ani reglarea emoțională se realizează prin comportamente de genul suptului degetului, a suzetei, atașarea frecventă la sân și căutarea suportului din partea adultului chiar și printr-o simplă privire.

Etapa de vârstă 2-4 ani:

– încep să discute despre propriile emoții. Asta înseamnă că încep și să le recunoască și să înțeleagă cauzele emoțiilor de bază. Nu pot să înțeleagă că ceea ce produce o anumită emoție nu este situația de viață în sine ci interpretarea cognitivă pe care fiecare o acordă situație;
– pot pricepe legătura dintre cauză și efect în fraza ”dacă … atunci”;
– indentifică expresiile faciale asociate emoțiilor de bază (bucurie, tristețe, furie și frică);
– se angajează în ”lupte pentru putere” care conduc la accese de furie;
– manifestă teamă de separare;
– apelează la comportamente de autoreglaj emoțional precum căutarea suportului adultului.

Etapa de vârstă 4-5 ani:

indentifică expresiile faciale asociate emoțiilor precum bucurie, tristețe, furie, frică, rușine, mândrie, vină;
– au capacitatea să identifice emoțiile și după alți indicatori cum ar fi tonul vocii;
– pot împărți trăirile emoționale în pozitive (”bune”) și dureroase (”rele”);
– utilizează etichete verbale pentru diverse emoții care se diferențiază mai greu între ele („nu sunt supărat, sunt îngrijorat”);
– nu pot înțelege faptul că o persoană poate simți două emoții în același timp. De exemplu, poate fi tristă și furioasă;
– încă atribuie emoțiilor factori externi. Nu pot să înțeleagă că emoțiile sunt produse de interpretarea cognitivă pe care o acordă situație în fapt;

– pot înțelege impactul pozitiv sau negativ al exprimării unei emoții;
– sunt interesați să exploreze emoțiile celorlalți (”mami, de ce plângi?” sau „de ce esti trist, tati?”);
– încep să înțeleagă că aceeași situație poate fi o sursă de emoții diferite pentru persoane diferite. De exemplu, căștigătorul concursului e fericit, iar cel care a pierdut e trist;
– sunt capabili să tolereze trăirile frustrante care nu au o soluție imediată. Dacă sunt la medic și le este foame pot aștepta fără să se enerveze până se termină consultul;
– reglarea emoțională se realizează mai ușor pentru că pot interioriza regulile sociale și familiale și pentru că sunt capabili să identifice soluții adecvate la problemele cu care se confruntă (raționalizarea sau minimalizarea).

Etapa de vârstă 5-7 ani:

identifică și denumesc majoritea emoțiilor pentru că au limbajul bine dezvoltat;
– devin critici și nu agrează eșecul, motiv pentru care este recomandată stimularea competitivității cu ei înșiși și nu cu alți copii;
– își dezvoltă empatia, adică abilitatea de a înțelege emoțiile celorlalți;
– încep să își formeze simțul moralității și înțeleg termeni abstracți ca: onestitate, corectitudine, moralitate;
– manifestă teamă de separare când nu sunt alături de persoanele semnificative din viața lor în situații critice (de exemplu, când schimbă grădinița sau când dorm în altă parte decât acasă);
– înțeleg că emoțiile sunt produse de interpretarea cognitivă pe care o acordă situație în fapt, adică ceea ce gândim noi despre ele;
– sunt capabili să își elaboreze propriile reguli de reglaj emoțional în diverse situații de joc, de interacțiuni sociale și uneori aceste reguli sunt complexe;
– apreciază prietenii de aceeași vârstă dar continuă să apeleze la adulți pentru ajutor.

 

Sursă poza: S B Vonlanthen@ Unsplash

 

 Vă invit să dați like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter, prin introducerea adresei de e-mail (dreapta paginii, rubrica “Notificări articole”). 

Sunt licențiată în Psihologie și în Asistență Socială și sunt fascinată de psihicului uman și capacitatea lui de a supraviețuit și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Am finalizat masterul „Evaluarea, consilierea și psihoterapia copilului, cuplului și familiei” și un program de formare în specializarea ”Psihoterapia integrativă a traumei”. Cred cu tărie că oamenii sunt făcuți să fie buni și să iubească. Unii nu își dau voie. În ei stau bine de pază durerile, fricile, mecanismele de apărare, furia. Toate zidurile pe care și le-au ridicat singuri, pentru că altă dată au trebui să se apere. Altfel nu ar fi putut trăi. Altfel nu știu să trăiască. Dar altfel se poate!
Articole create 531

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Începe să tastezi termenul de căutare mai sus și apasă Enter pentru a căuta. Apasă ESC pentru a anula.