Cum cresc copiii – Principiile Montessori

„Urmeaza copilul, insa urmeaza-l ca fiind propriul sau lider”

Maria Montessori redefineste educatia ca fiind „un ajutor pentru viata” (aid to life), plecand de la ideea ca, sprijinirea dezvoltarii naturale a copiilor, in functie de etapa la care se afla, va constitui in fapt, optimizarea dezvoltarii fiintei umane, in toata complexitatea sa. Este important sa ii ajutam pe copii atunci cand sunt pregatiti sa faca un anume pas in dezvoltarea lor, tinand cont ca, sunt unici si momentul in care sunt pregatiti sa evolueze, este unic si el.

Mintea absorbanta sau un mod deosebit de a invata.

In primii 6 ani de viata copilul are o minte absorbanta, invatand cu usurinta orice limba si adaptandu-se, pur si simplu traind, la orice cultura si mod de viata. De aceea este atat de important sa ii oferim copilului un mediu care sa il stimuleze si nu sa il distraga de la invatatura. De exemplu, intr-un mediu Montessori nu vei intalni stimulii puternici de sunet si culoare din gradinitele traditionale, ci o atmosfera calma, linistita, incurajatoare.

Perioadele sensibile – ferestre de oportunitati

Aceste perioade sensibile se pot suprapune si se sustin reciproc, dureaza o perioada limitata de timp si, pana la implinirea varstei de 6 ani, ele aproape dispar. Copiii vor fi atrasi de activitatile care ii ajuta sa deprinda limbajul, gandirea si coordonarea miscarilor, pentru a putea intelege lumea in care traiesc.

In metoda Montessori pedagogul il ajuta pe copil sa se dezvolte in directia in care acesta din urma doreste, fiind atent sa ii creeze un mediu potrivit ceea ce ne conduce la:

Mediul pregatit pentru invatare

Invatarea devine mai usoara si rapida intr-un mediu calm, linistit, ordonat. Materialele folosite sunt adaptate cerintelor copiilor si sunt asezate, ordonat, la nivelul la care acestia ajung, pentru a le lua singuri. Materialele sunt gandite special pentru a ajuta invatarea si nu sunt foarte colorate si nici zgomotoase, ceea ce faciliteaza concentrarea.

Controlul erorii

Copiii invata mai usor daca isi corecteaza singuri greselile si nu au un adult care sa faca asta pentru ei. In acelasi timp, aceasta abordare le dezvolta increderea in a lua decizii, abilitate care ii va ajuta foarte mult in viitor. Materialele Montessori sunt adaptate acestei idei, de exemplu, copiii isi dau seama daca au gresit cand ultima piesa nu se mai potriveste.

Viata practica, un mod de invatare

Maria Montessori, a observat prin studiile ei ca, implicarea copiilor in activitatile de zi cu zi ii ajuta sa isi dezvolte coordonarea si motricitatea fina. Mai mult decat atat, devin copii increzatori in propriile abilitati si adaptati la comunitatea in care traiesc. Ce tip de activitati poate face copilul tau? De exemplu poate matura, sterge masa, spala vasele, ajuta la gatit, pune florile in vaza, taia legume etc. Bineinteles ca trebuie sa avem grija cu instrumentele pe care le foloseste, sa fie mici pentru a le putea manui si nepericuloase. Stiu, am zis „taiat legume”, exista cutite din plastic nu?

 

Sunt licențiată în psihologie și sunt fascinată de creierul uman și capacitatea lui de a supraviețuit și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Ceva furtuni am trăit și eu! Aici e culcușul meu cald, pufos, cu miros de scorțișoară. Locul unde mă dezbrac de temeri și vă însoțesc cu gânduri, vise, povești și râsete de copil. Uneori și lacrimi, pentru că, oricât de „FUN” ar fi să fii părinte, de mii de ori poate fi mai greu când nu poți fi. Așa că, pășiți cu grijă când intrați în sufletul meu. Nu e musai să vă placă, dar e musai să îl tratați cu respect. Așa cum vă scriu și eu!
Articole create857

2 comentarii la „Cum cresc copiii – Principiile Montessori

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Introdu termenii de cautare si apasa enter sau escape pentru a iesi din meniu