Care sunt efectele psihologice ale pandemiei și cum le poți reduce

Este posibil ca în această perioadă să resimțim un nivel ridicat de anxietate. Când ne confruntăm cu o criză de orice natură, teama și anxietatea sunt inevitabile. Sunt răspunsuri normale atunci când suntem forțați să trăim situații pline de incertitudine, cu un posibil pericol, unde nu deținem cu adevărat un control asupra a ceea ce se va întâmpla. Ca psiholog am observat, în cazul clienților mei și nu numai, efectele psihologice ale pandemiei. De exemplu creșterea nivelului de anxietate, datorată crizei generată de pandemia COVID-19.

Care sunt efectele psihologice ale pandemiei pe care le poți resimți?

creșterea frecvenței cardiace

– transpirația ambundentă

– dereglări ale tranzitului intestinal

– tensiune musculară

– dificultăți de respirație

– dificultăți de glutiție (senzația de nod în gât)

– senzație de iritabilitate permanentă

– furie crescută

– apariția insomniilor

– dificultăți de concentrare

– pierderea memoriei

Ce poți să faci practic pentru a reduce din anxietate și din efectele ei?

 – Menține un mod de viață sănătos. Mănâncă sănătos, limitează consumul de alcool, țigări și zahăr și realizează exerciţiile fizice regulate pentru a menţine un sistem imunitar puternic.

 

– Evită știrile false și evită să petreci prea mult timp citind știri despre COVID-19. Citește doar site-urile care oferă informații verificate prin sursele oficiale. O perioadă îndelungată de expunere la informații despre pandemia coronavirusului poate crește senzația de anxietate. Cel puțin cu o oră înainte de culcare nu mai folosi telefonul și nu mai citi știri, pentru a putea avea un somn liniștit.

 

– Rămâi concentrat pe ceea ce este în controlul tău. Cu cât ne gândim mai mult la care ar putea fi implicațiile dacă noi sau cineva apropiat contactează virusul, deși nu știm că asta se va întâmpla, cu atât mai anxioși ne vom simți. Este important să te concentrezi pe ceea ce este în controlul tău – izolarea, protecția când părăsești domiciliul, comportamentul cu cei din jur, atribuțiile de muncă, interacțiunea cu copiii etc.

Încearcă să recunoaști anxietatea înainte de a se transforma în furie.

Pentru a evita să transpui furia în comportamente care îi pot răni pe cei dragi, poți să practici tehnici de relaxare, de respirație, să te retragi câteva minute în singurătate, să faci exerciții fizice simple.

 

Discută despre ceea ce simți. Prin această pandemie trecem toți și împreună, deși suntem separați. Ce putem să facem unii pentru ceilalți este să vorbim, să ascultă, să ne simțim auziți și acceptați.

 

Păstrează un program de somn de minim 8 ore. Pentru a evita insomniile menține o oră de culcare consecventă, limitează consumul de cafeină și alcool, limitează utilizarea telefonului și citirea știrilor cu cel puțin o oră înainte de somn, păstrează o temperatură confortabilă în cameră.

 

Realizează o listă cu lucruri pe care le ai de făcut și prioritizează ce este urgent de indeplinit. Într-o perioadă ca aceasta în care se lucrează de acasă, cu copiii fiind acasă, este important să realizezi un program al activităților și o prioritizarea a lor. Această organizare te va ajuta și pentru a evita dificultățile de concentrare.

 

Notează informațiile importante în telefon sau într-o agendă. Astfel nu uiți ce ai de făcut, dar nici nu îți încarci mintea cu informații.

 

Fii mai blând și mai înțelegător cu tine însuți și cu cei din jurul tău, zilele acestea. Este normal ca funcționarea noastră să fie altfel în această perioadă. Este normal să trăim stări de anxietate. Este normal ca uneori să ne fie greu să gestionăm relația cu copilul. Trăim vremuri grele la care ne adaptăm fiecare în propriul ritm.

Când să apelezi la un specialist?

– Dacă nu îți poți realiza activitățile zilnice din cauza gândurilor persistente care sunt pline de temeri.

– Dacă anxietatea este foarte intensă.

– Dacă te confrunți cu atacuri de panică (îți bate inima foarte tare sau respiri accelerat din cauza fricii).

– Dacă nu mai funcționează nicio metodă de a te liniști când simți teamă intensă.

– Dacă suferi de insomnii datorate acestor îngrijorări.

– Dacă te speli obsesiv pe mâini chiar dacă nu părăsești locuința și nu intri în contact cu surse de contaminare.

– Dacă simți o frică paralizantă la ideea de a părăsi locuința (de exemplu pentru a duce gunoiul, a face cumpărături etc)

 

Pentru programare accesează formularul de Contact sau trimite-mi un e-mail pe adresa buja.cristina@yahoo.com .

 

FotoCredit: Foto Experience Ro

 

Sunt licențiată în psihologie și sunt fascinată de creierul uman și capacitatea lui de a supraviețui și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Ceva furtuni am trăit și eu! Aici e culcușul meu cald, pufos, cu miros de scorțișoară. Locul unde mă dezbrac de temeri și vă însoțesc cu gânduri, vise, povești și râsete de copil. Uneori și lacrimi, pentru că, oricât de „FUN” ar fi să fii părinte, de mii de ori poate fi mai greu când nu poți fi. Așa că, pășiți cu grijă când intrați în sufletul meu. Nu e musai să vă placă, dar e musai să îl tratați cu respect. Așa cum vă scriu și eu!
Articole create860

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Introdu termenii de cautare si apasa enter sau escape pentru a iesi din meniu