Activitati de viata practica pentru copii de 1-3 ani

Activitati de viata practica

Un detaliu care m-a atras foarte mult citind despre pedagogia Montessori a fost ”Activitati de viata practica ” adică, pe scurt, să îi permiți copilului să realizeze activități din viața de zi cu zi, în funcție de ce poate fi el capabil să facă, dar veți vedea că poate multe.

Și dacă sunteți adepți Montessori și dacă nu, o astfel de abordare vă va ajuta foarte mult, pe toți. Cum așa?

– copilul devine independent. Își dezvoltă deprinderi care îl vor ajuta mai târziu. Capătă sentimentul de responsabilitate. Își satisface nevoia de mișcare și cea de cunoaștere.
– părinții își pot realiza treburile casnice fără a alerga dintr-o cameră în altă să vadă ce face copilul. Evită să cheltuie mulți bani pe jucării, în speranța că vor ține copilul ocupat.

 

Mai multe despre pedagogia Montessori și ariile curriculare de studiu puteți citi aici.

Ce activități poate facem un copil la 2 ani?

– Să gătească alături de tine, într-un scaun înalt și sigur (Learning Tower). Nu înseamnă că va face cu adevărat o ciorbă, dar îi poți oferi legume și fructe, un castron, sau chiar o crăticioară și ustensile cu care să mânuiască alimentele. Îi poți oferi chiar și un clește care îl va ajuta în timp la dezvoltarea motricității fine. Aveți grijă să nu țineți cuțite prin preajmă și nici nu îi dați alimente nepreparate, de exemplu carne crudă.

– Tot la capitolul gătit, îi puteți oferi să taie legume și fructe, folosind un cuțit din plastic. Sigur, este important ca legumele să fie fierte, iar fructele moi, pentru a putea fi tăiate.

– Să ajute la întins rufele și la strâns rufele de pe uscător. Poate duce ligheanul înapoi în baie.

Vă puteți aștepta și să fugă cu hainele prin casă și să râdă în hohote. E un bun moment pentru a descărca din tensiuni … și el, și voi.

Să faceți împreună cornuri, biscuiți, turtă dulce, suc de fructe etc.

– Să strângă jucăriile, să mute diverse prin casă, să vă aducă telefonul sau telecomanda când le uitați cine știe pe unde 🙂 .

– Să ajute la curățenie … mult spus, dar poate contribui. Să dea cu măturica (vă recomand să îi cumpărați una mica, cu fărăș). Să șteargă mobila cu șervețele umede pentru bebeluși. Să curețe măsuța pe care vă jucați cu plastelină, acuarele, carioci etc și cea pe care mănâncă.

– Să se spale singur pe mâini (supravegheat), pe dinți (dar cu spălat apoi și de către părinte pentru o bună igienă orală).

– Să ducă hainele murdare în coș.

– Să își aleagă singur hainele pe care să le poarte.

– Să ude florile.

Câteva reguli pe care vi le recomand:

– Nu insistați să facă ceva anume, dar dați-i posibilitatea să se implice de fiecare dată când acest lucru este posibil, fără a-i pune sănătatea în pericol.
– Oferiți-i, pe cât posibil, instrumente potrivite dimensiunii lui (mătură mică, cuțit din plastic mic etc).
– Oferiți-i explicații despre activitatea pe care o facem și profitați să îi dezvoltați și limbajul. De exemplu, când vrea cleștele, dacă nu poate pronunța, e posibil să îl imite cu două degete, moment în care îi spuneți-i ”clește”, rugându-l să spună și el. E suficient si dacă îl repetă pocit, incorect, este un început. Ulterior îl puteți oferi doar când îl numește, așa cum poate el, nu doar când face gestul.

– Arătați-i în pași lenți cum să procedeze când face ceva nou.
– Când este foarte concentrat, nu îl întrerupeți. Mai degrabă bucurați-vă de un moment de liniște 🙂 . Atât timp cât nu își pune viața în pericol și nu riscă să strice ceva important este bine să își folosească imaginația, chiar dacă noi adulții nu jucăm (de obicei) fotbal cu șosetele, nu gătim magneți pentru frigider, nu ne urcăm pe lighean și sărim după el, nu bem apă din sticla cu care udăm florile și tot așa.

 

Mai multe idei de jocuri și activități pe categorii de vârstă și dezvoltare de abilități găsiți aici.

 

Sursă poza: Annie Spratt @ Unsplash

 

 Vă invit să dați like paginii de Facebook a blog-ului sau să vă abonați la newsletter, prin introducerea adresei de e-mail (dreapta paginii, rubrica “Notificări articole”). 

 

 

Sunt licențiată în Psihologie și în Asistență Socială și sunt fascinată de psihicului uman și capacitatea lui de a supraviețuit și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Am finalizat masterul „Evaluarea, consilierea și psihoterapia copilului, cuplului și familiei” și urmez un program de formare în specializarea ”Psihoterapia integrativă a traumei”. Cred cu tărie că oamenii sunt făcuți să fie buni și să iubească. Unii nu își dau voie. În ei stau bine de pază durerile, fricile, mecanismele de apărare, furia. Toate zidurile pe care și le-au ridicat singuri, pentru că altă dată au trebui să se apere. Altfel nu ar fi putut trăi. Altfel nu știu să trăiască. Dar altfel se poate!
Articole create459

6 comentarii la „Activitati de viata practica pentru copii de 1-3 ani

  1. Buna:)noi nu suntem asa de”talentati” in a construi unul,asa ca am vrea sa stim daca ai testat si altceva/ai recomandari pt unul cumparat:)linkul din articol nu se deschide,nu stiu daca e problema doar la mine:(!multumesc si have fun:*

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Introdu termenii de cautare si apasa enter sau escape pentru a iesi din meniu