Copilul intre 6-9 ani – repere ale dezvoltarii fizice, cognitive, comportamentale si emotionale

Perioada de vârstă 6-9/10 ani este cea a şcolarului mic și a părinților care intră în era ”temelor” 🙂 . Nu sunt nerăbdătoare. Mai am un an și jumătate de liniște.

Începerea școlii este pentru copil un moment de tranziţie. Astfel de perioade sunt considerate uneori momente de criză ale dezvoltării datorită manifestărilor tensionate şi ale stărilor conflictuale apărute. Este vârsta când procesul de învățare prin care trece copilul îi cere un efort intelectual considerabil şi chiar o mare rezistenţă fizică.

Dezvoltare fizică:

Au loc în continuare creşteri în înălţime şi greutate. Se dezvoltă sistemul osos şi muscular, crescând forţa musculară, precizia şi viteza motrică. Se intensifică calcifierea osăturii mâinilor şi se întăresc articulaţiile fiind un plus pentru învăţarea scrisului.

Pentru mulți dintre ei există o creștere a poftei de mâncare … sper că aici va intra și David.

În ceea ce priveşte sistemul nervos, cresc lobii frontali care ajută la organizarea şi dezvoltarea legăturilor funcţionale implicate în citire şi scriere.

Dezvoltare cognitivă:

În această perioadă se va dezvolta sensibilitatea tactilă, vizuală şi auditivă. Au nevoie de toate în același timp 🙂 !

Din punct de vedere intelectual are loc un salt în procesul gândirii, concretizat în apariţia operaţiilor logice. Fantezia infantilă se transformă în gândire logică şi are loc înțelegerea relaţiilor cauză – efect.

Crește capacitatea de a fi atent, dar există încă fluctuații. În general copilul de 6-7 ani nu va fi atent în cadrul unei activităţi, mai mult de 25-30 de minute.

Devine mult mai stabilă și clară percepţia spaţiului şi al timpului. Acum un copil poate aprecia corect durata de desfăşurare a evenimentelor.

La vârsta şcolară mică predomină memoria mecanică, cea involuntară şi cea de scurtă durată. Toate procesele memoriei înregistrează salturi evidente. Şcolarul poate învăţa şi memora uşor tot ceea ce i se oferă, aşa cum învaţă să meargă, să vorbească.

Limbajul copilului se modifică şi se îmbogăţeşte. Progresele evidente se înregistreză în ceea ce priveşte debitul verbal şi cel scris pe măsură ce se aproprie de sfârşitul clasei a –IV-a.

La vârsta şcolară mică elevul va fi un mare amator de basme, povestiri şi jocuri. Imaginaţia reproductivă îl va ajuta să înțeleagă atât timpul istoric al evenimentelor cât şi raportul dintre acestea.

Copiii de 6-9/10 ani sunt foarte energici și au imaginația dezvoltată. Reușesc să învețe mai ușor și mai rapid dacă procesul este defalcat pe pași astfel încât să poată avea satisfacția fiecărui pas realizat. Este important să le oferiți feedback pozitiv și încurajări pentru că sunt într-o perioadă în care sunt sensibili la critică. Este important ca activitatea pe care o efectuează să aibe sens pentru ei, așa că au nevoie să li se explice scopul activităților.

Dezvoltare comportamentală:

Viaţa emoţională a micului şcolar devine mai echilibrată şi apare sentimentul datoriei. Imitaţia adultului, dorinţa de a demonstra ca nu mai este mic, devine o cale de socializare afectivă (manifestă acte de curaj intrând într-o încăpere fără lumină, când se loveşte afirmă că nu îl doare etc).

Copiii devin mai selectivi în alegerea prieteniilor fiind întâlnită des expresia „cel mai bun prieten”. La această vârstă sunt întâlnite frecvent certurile, mai ales la nivel verbal. În cazul băieţilor apar şi implicaţii fizice, în funcţie de intensitatea certurilor şi de temperamentul celor implicaţi. În timpul anilor de şcoală, relaţiile sociale ale copiilor devin tot mai importante. Interesul lor crescut pentru legarea de prietenii este un semn al independenţei. Lumea lor se extinde. Ei invaţă despre cum gândesc, ce cred și cum se comportă ceilalţi.

În a doua perioadă a ciclului primar, copiii manifestă interes pentru cunoştinte, “demască” mai rar pe cei care încalcă regulile de comportare, folosesc tehnici intelectuale de învăţare, prezintă o atracţie pentru jocurile de competiţie şi o conturare treptată a mentalităţii realiste şi cu destrămarea credulităţii naive.

Dezvoltare emoțională:

Fiți atenți! Încep să depășească fixaţia afectivă pe care o au față de unul dintre părinți. Aleluia! La începutul acestei perioade este încă cumva ambivalent afectiv: și atașat de părinte și în căutare de independență. Se observă o mai mare stabilitate în manifestarea emoțiilor și exprimarea dorințelor.

Crește capacitatea de a înțelege emoții mai complexe, cum este rușina, mândria, datoria, empatia. Înțelege mult mai bine și emoțiile altor și de aici observăm și tendința de a judeca reacțiile oamenilor în anumite circumstanțe.

Se dezvoltă capacitatea de a ”ascunde” emoțiile care ar fi putut fi văzute cu un impact negativ.

Acest articol este realizat la invitația Minimarțieni, în cadrul campaniei ”Zi de zi, pas cu pas, până va crește mare” prin care ajută părinții să crească copii sănătoși.

 

Citește și:
Copilul intre 1-3 ani – repere ale dezvoltarii fizice, cognitive, comportamentale si emotionale

Copilul intre 3-6 ani – repere ale dezvoltarii fizice, cognitive, comportamentale si emotionale

 

Sunt licențiată în psihologie și sunt fascinată de creierul uman și capacitatea lui de a supraviețuit și a se reconstrui indiferent câte furtuni e obligat să ducă. Ceva furtuni am trăit și eu! Aici e culcușul meu cald, pufos, cu miros de scorțișoară. Locul unde mă dezbrac de temeri și vă însoțesc cu gânduri, vise, povești și râsete de copil. Uneori și lacrimi, pentru că, oricât de „FUN” ar fi să fii părinte, de mii de ori poate fi mai greu când nu poți fi. Așa că, pășiți cu grijă când intrați în sufletul meu. Nu e musai să vă placă, dar e musai să îl tratați cu respect. Așa cum vă scriu și eu!
Articole create857

2 comentarii la „Copilul intre 6-9 ani – repere ale dezvoltarii fizice, cognitive, comportamentale si emotionale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Introdu termenii de cautare si apasa enter sau escape pentru a iesi din meniu