Copilul intre 1-3 ani – repere ale dezvoltarii fizice, cognitive, comportamentale si emotionale

De când s-a născut David și până pe la 1 an și un pic, cam așa, am urmărit tot felul de grafice despre dezvoltarea unui copil normal la vârsta lui. De fapt, vă mint, și când creștea înăuntrul meu, tot urmăream. Atunci era comparația cu fructele, de la cireașă la pepene, cam așa. Bănuiesc că și voi făceați asta și nu sunt eu singura țăcănită. Adică sper!

Bombardată cu tot felul de cazuri cu copii care aveau diverse probleme, fie la muncă, fie pur și simplu din media, am cam trăit cu teama că mândrul meu nu bifează ce e de bifat. Nu că îl puneam în șabloane, dar voiam să îmi liniștesc teama ca nu cumva ceva să se întâmple altfel cu el și eu să nu-mi dau seama și să nu pot să îl ajut din timp.

Plus că ajungeam în tot felul de medii și involuntar mă trezeam făcând tot felul de comparații. Al meu nu vorbește, al meu vorbește prea mult. Cutare mânâncă non-stop, al meu își face mască de față cu piureul de brocoli. Alt cutare face la oliță, al meu mă aleargă prin casă în fundul gol. Fundul lui gol 😊 .

Când mi-am mai potolit temerile și am decis că am un copil cât se poate de normal, m-am liniștit. Nu am mai citit ciunșpe mii de articole și nici nu am mai vizionat filmuțete cu ”când stă un bebeluș în funduleț”. M-am întors la cărțile prăfuite din facultatea de psihologie, unde erau schițate, în mare, repere ale dezvoltării fizice, cognitive, comportamentale și emoționale în funcție de stadiile copilăriei (Prima copilărie 1-3 ani; A doua copilărie 3-6 ani; A treia copilărie 6-9 ani).

Am zis să rămân totuși atentă la nevoile lui în funcție de etapele prin care trece pe măsură ce crește. Vă fac și vouă un rezumat cu rugămintea să îl luați doar ca un reper și să nu uitați că fiecare copil este unic.

Copilul între 1-3 ani – repere ale dezvoltării fizice, cognitive, comportamentale și emoționale:

Dezvoltare fizică:
Este perioada în care înfățișarea copilului se schimbă, sau cum am auzit eu despre David ”Vai! Nu mai arată ca un bebeluș, zici că e un băiețel” 😊. Ritmul de creștere este intens și cumva inegal, cert este că de la an la an cam schimbați și toată garderoba copilului.

Creșterea în greutate este mai lentă față de perioada de bebeluș. Ca o medie vorbim de aproximativ 2,5-3 kg/an, iar în lungime 10-12 cm/an. Teoretic se zice că un copil de 3 ani va cântări aproximativ 15 kg. David a atins pragul la 4 ani și jumătate, asta apropo de cât de unic este fiecare copil sau cât de mici îi sunt părinții.

Se definitivează dentiţia provizorie, așa numiții dinți “de lapte”. Marea distracție cu măsele și plânsul copilului.

Dezvoltarea motorie este intensă. Până la 3 ani copilul va dobândi un mai mare grad de independenţă prin faptul că deja merge foarte bine, aleargă și se cațără peste tot, spre stopul cardiac al inimilor noastre.

Se dezvoltă motricitatea fină. Poate apuca jucării mai mici, poate manevra tacâmuri, poate închide și deschide sertare și multe alte activități care îl ajută să devină independent.

Dezvoltare cognitivă:
După vârsta de un an, uneori un an și jumătate, copilul manifestă memoria verbală. Îi repeți de zeci și sute de ori un nume, de exemplu, și el îl reproduce. Mai mult pe limba lui la început. Voi evita să vă fac o listă cu câte cuvinte trebuie să pronunțe copilul în funcție de vârstă. Este mult mai importantă capacitatea lui de a înțelege, de a recunoaște, de a executa ”sarcini” decât capacitatea de a le numi.

Copilul are o gândire egocentrică, în sensul că veți vedea că se plasează în centrul atenției și totul se învârte în jurul său.

Dezvoltare comportamentală:
Este perioada în care explorează mediul, acţionează spontan şi uneori necontrolat. Se frustrează uşor atunci când nu poate realiza o acțiune sau nu obține ce dorește. Mulți copii sunt hiperactivi explorând continuu mediul. Este gelos pe frați sau pe cei care primesc atenție părinților. Rar se joacă singur și cere ca părinţii să participe la jocurile lui.

Dezvoltare emoțională:
Se manifestă un atașament strâns față de mamă, anxietatea de separare fiind încă pronunțată. Copilul devine selectiv faţă de membrii familiei sau față de prieteni. Se observă atașament și față de obiectele preferate.

Apare manifestarea emoțiilor prin crize de furie. Își exteriorizează emoțiile pozitive și pe cele negative, trecând uneori foarte ușor de la râs la plâns și invers. Este perioada în care începe să înțeleagă conceptul de emoții și diversitatea lor și crește numărul termenilor utilizați pentru a descrie ce simte. Este capabil să înțeleagă și emoțiile celor din jur. Identifică și diferențiază expresiile faciale ale emoțiilor de bază (furie, tristețe, frică și bucurie). Este o bună perioadă în care îi poți explica despre cauzele și consecințele sentimentelor lor.

Anxietatea și agresivitatea sunt normale la această vârstă. Sunt neputințele copilului de a face față mediului extern și a cerințelor multiple. Este perioada în care copilul intră în colectivitate și schimbă modul în care era obișnuit să trăiască.

Veți observa că după 2 ani copilul devine dominant, impulsiv și de multe ori neînțelegător. Aceste reacții apar din dorința și nevoie de independență într-un timp în care încă este dependent de adulți. Este o contradicție internă pe care va învăța în timp să o gestioneze.

 

Acest articol este realizat la invitația Minimarțieni, în cadrul campaniei ”Zi de zi, pas cu pas, până va crește mare” prin care ajută părinții să crească copii sănătoși.

 

Vor urma:

Copilul intre 3-6 ani – repere ale dezvoltarii fizice, cognitive, comportamentale si emotionale

Copilul intre 6-9 ani – repere ale dezvoltarii fizice, cognitive, comportamentale si emotionale

 

Cristina Buja
Sunt mamă, psiholog, trainer, ONG-ist și-n toate îmi place să îi învăț pe oameni să se ajute singuri. Aici e culcușul meu cald, pufos, cu miros de scorțișoară, locul unde mă dezbrac de temeri și vă însoțesc cu gânduri, vise, povești, uneori și lacrimi, pentru că, oricât de FUN ar fi să fii părinte, de mii de ori poate fi mai greu când nu poți fi. Aici sunt eu, la fel și altfel, mamă de băiat David și de fetiță înger Emma.

2 Comments

  1. Andreea

    Pe când apare articolul “Copilul intre 3-6 ani – repere ale dezvoltarii fizice, cognitive, comportamentale si emotionale”? ❤️

    Reply
    1. Cristina Buja (Post author)

      Pe la început de luna decembrie estimez și următorul articol 🙂

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: